Style

Q&A : Bedong Instant atau Tradisional?

By  | 

Q : Saya adalah seorang ibu yang baru saja melahirkan dua minggu lalu. Mama mertua menyuruh saya untuk memakaikan bayi saya bedong. Apakah manfaatnya menggunakan bedong instant atau  bedong tradisional bagi bayi?
Sonya, 28 tahun, mama dari Kana, 2 minggu

A : Belakangan ini memang banyak ibu baru yang menggunakan bedong instan untuk membedong bayinya. Tak hanya praktis, bedong jenis ini juga bisa memberi rasa nyaman dan aman untuk Si Kecil. Bedong ini juga bisa dipasang dan dibuka dengan sangat mudah, tidak seperti bedong tradisional.

woombie-baby-swaddle

Woombie Swaddle, Kenmomshop

Beberapa manfaat menggunakan bedong instant antara lain : 
-Menjaga bayi tetap tidur lelap. Dengan bedong instan, Anda tidak perlu lagi mengganggu Si Kecil saat tidur hanya karena harus mengganti bedongannya.
-Nyaman dikenakan. Pilih bedong instan yang terbuat dari bahan Velcro agar Si Kecil nyaman.  Penggunaan bedong berbahan lembut serta sejuk juga akan menjamin kenyamanan.
-Tidak ketat dan nyaman. Bedong instant jauh lebih aman di banding bedong tradisional, karena tidak dibungkus dengan ketat. Dengan begitu Si Kecil pun akan merasa seperti menggunakan pakaian hangat. (Yosi Avianti/LD/Photo: Various)

Shares